A Montessori
Módszer egy nevelési filozófia és gyakorlat, amelyet Maria Montessori olasz
orvos és pedagógus fejlesztett ki a 20. század elején. Az alapelve az, hogy
minden gyermek saját tempójában tanul, és képes önmaga felfedezni a világot.
A módszer arra ösztönzi a gyerekeket, hogy aktívan részt vegyenek saját
tanulási folyamataikban, és fejlesszék önálló gondolkodásukat és
kreativitásukat. Az első lépés a Montessori Módszerben az, hogy a tanár
felkészíti a környezetet a gyerekek számára, olyan eszközökkel és játékokkal,
amelyek segítik a felfedezést és tanulást. Ezek lehetnek például különböző
érzelmi vagy kognitív fejlesztő játékok, matematikai eszközök vagy
szimbólumok. A második lépés az, hogy a tanár figyeli a gyerekek reakcióit és
érdeklődését, és ez alapján irányítja őket a megfelelő tevékenységek felé.
Fontos, hogy a gyerekek saját maguk dönthessék el, mivel szeretnének
foglalkozni, így növelve motivációjukat és önállóságukat. A harmadik lépés
az, hogy a tanár támogatja és segíti a gyerekeket az új ismeretek
elsajátításában, de mindig úgy, hogy minél kevesebb beavatkozással hagyja
őket felfedezni és tanulni. Ezáltal fejlődik a gyerek problémamegoldó
képessége, kreativitása és önkontrollja. Összességében a Montessori Módszer
arra törekszik, hogy minden egyes gyermeket tiszteletben tartsanak egyedi
igényeikkel és ritmusukkal. A módszer célja az önállóság, kreativitás és
problémamegoldó képesség fejlesztése a gyermekekben, hogy felnőttként
sikeresen boldoguljanak az életben.